Ustalenie przyczyn korozji zenz jednostki "Innovation" Bremenhafen
![Zdjęcie projektowe](/uploads/pracownicze/18/330b9c54445d0f82020dd673da201f8804Nov14093932.jpg)
Zleceniodawca: Stocznia Crist GDYNIA Jednostka „INNOVATION” przeznaczona jest do ustawiania wież wiatrowych na fermach na szelfach duńskim i niemieckim. Na fotografii jest ona widoczna w momencie lokowanie wieży wiatrowej. Jest to jednostka o najwyższej klasie nowoczesności. Niestety w krótkim okresie eksploatacji zaobserwowano dramatyczną korozję zenz i przestrzeni konstrukcyjnych z widocznymi dużymi kraterami. Stan ten został zobrazowany na przedstawionych fotografiach. Niektóre kratery na rurach grzewczych posiadały głębokość 2-4 milimetrów. Po przeprowadzeniu badań na jednostce oraz badań laboratoryjnych określono przyczyny zaistniałej sytuacji. Błędy projektowe, tworzenie makroogniw stal nierdzewna 316/stal ST3S prowadziły do wzmożonej korozji elementów wykonanych ze stali czarnej. Polaryzacja katodowa powodowała wzmożoną korozje lokalną stali nierdzewnej 316. W ramach projektu poza określeniem mechanizmu korozji opracowano metodę ochrony przed korozja oraz określono warunki wymagane do poprawnej eksploatacji przestrzeni zenz wraz z rurowym system grzewczym. Praca została wykonana w stoczni Bremenhafen (Niemcy)